Case

Når dokumentation og data gør en forskel

Dansk Retursystem
Miljø & Energi
400+MedarbejdereEmployees
400+D4InfoNet-brugereD4InfoNet users
2000EtableretFounded
2017Kunde sidenCustomer since
Hvordan får man en bæredygtighedsstrategi med fokus på cirkulær økonomi, CO₂-reduktion, trivsel og arbejdssikkerhed til at fungere i praksis? Hos Dansk Retursystem handler det blandt andet om systematik, medarbejderinvolvering og en digital platform, der hjælper med at binde strategi og hverdag sammen.

Udfordring

”Vi vil være verdens bedste pantsystem”

Seniorkonsulent Pia Kjær Øulée fortæller, at Dansk Retursystem arbejder med fire centrale CSR-målsætninger, der supplerer virksomhedens strategiske mål og strækker sig over en femårig periode.

Fokus er rettet mod:

  1. At sikre høj kvalitet i genanvendelsen, og dermed sikre et cirkulært, lukket kredsløb for drikkevareemballager.
  2. At reducere CO₂-udledningen, og at bidrage til mindre affald i naturen, altså mindske mængden af flasker og dåser i naturen.
  3. At fremme trivsel og mangfoldighed i organisationen.
  4. At øge sikkerheden for alle medarbejdere.

“Vores mission er at sikre cirkulær økonomi på drikkevareemballager, og vores vision er at være verdens bedste pantsystem,” forklarer Pia Kjær Øulée.

De ambitiøse mål stiller høje krav. Der er mange tiltag, der skal lykkes, og det handler om at kunne dokumentere, rapportere og uddanne medarbejderne.

Løsning

En platform til dokumentation og fælles ansvar

“Alle vores medarbejdere spiller en aktiv rolle i, at vi leverer så aktivt på bæredygtighedsagendaen,” fortæller Pia Kjær Øulée.

“Hvis man skal opsummere det hele, så er det ekstremt vigtigt, at det er let at dele relevant viden på D4InfoNet, hvor medarbejderne registrerer og rapporterer data, viden og erfaringer fra deres dagligdag. Det er virkelig effektivt, især når de kan gøre det helt ude i yderste led af organisationen.”

To værktøjer er særligt centrale i løsningen:

  • I værktøjet til dokumentstyring er der opbygget en struktur, som sikrer, at politikker og procedurer er beskrevet på alle niveauer. Det sikrer, at vi leverer høj kvalitet – fx i genanvendelsen af drikkevareemballagen. Hvilke dokumenter den enkelte medarbejder skal trænes i, afhænger af afdeling, stilling eller funktion – og styres automatisk.
  • Værktøjet til registrering og processtyring benytter vi til rigtig mange forskellige formål, herunder håndtering af forbedringsforslag, audits, afvigelser og tjeklister til oplæring og introduktion.

Resultat

Stærkere systematik giver bedre resultater

I 2024 blev 99,7 % af alle indsamlede flasker og dåser genanvendt til nye flasker og dåser i et lukket kredsløb. Det er et resultat, der kræver systematik, dokumentation og vidensdeling på tværs af hele organisationen.

”Et vigtigt CSR-mål er at øge sikkerheden for alle medarbejdere. Herunder ligger et strategisk mål, som handler om nul arbejdsulykker. Det er ambitiøst, og vi er heller ikke i mål, men det har stort fokus,” forklarer Pia Kjær Øulée.

“Vores arbejdsmiljøorganisation er et rigtigt godt eksempel på, hvordan modellen virker i praksis. Vi benytter D4InfoNet til at sikre, at alle ved, hvordan arbejdet skal udføres sikkerhedsmæssigt korrekt,” siger Pia Kjær Øulée.

“Vi kan se, at der er en sammenhæng mellem, hvor mange risikoobservationer, der bliver registreret, og hvor mange arbejdsulykker, der bliver registreret. Jo flere risikoobservationer, jo færre arbejdsulykker. Så på den måde lever og fungerer de formularer vi har fået bygget i D4InfoNet-platformen.”
– Pia Kjær Øulée, Seniorkonsulent

Flere observationer, færre ulykker

I værktøjet registrering og processtyring håndteres fx arbejdsulykker, APV’er, sikkerhedsrunderinger og referater fra arbejdsmiljøgrupper. ”Især risikoobservationer har vist sig at være et vigtigt redskab for alle medarbejdere. Ad den vej bliver deres viden delt, og vi får forebygget uheld”, forklarer Pia Kjær Øulée.

“For at være på forkant med mulige ulykker har vi valgt ikke kun at tale om nærved-hændelser, men om risikoobservationer. Vi arbejder med tre kategorier: usikker situation, usikker adfærd og nærved-hændelser. Det giver større fokus på sikkerhed. Vi registrerer i gennemsnit 50 risikoobservationer om ugen.”

”Vi kan se, at der er en sammenhæng mellem, hvor mange risikoobservationer, der bliver registreret, og hvor mange arbejdsulykker, der bliver registreret. Jo flere risikoobservationer, jo færre arbejdsulykker. Så på den måde lever og fungerer de formularer vi har fået bygget i D4InfoNet-platformen”, fortæller Pia Kjær Øulée.

Video øger kvaliteten i oplæring og sikkerhed

“Det seneste vi har taget i brug er muligheden for at indlejre videoer i instrukser. Et rigtigt godt supplement til de skrevne instrukser, som chauffører og produktionsmedarbejdere har taget rigtig godt imod.”

“En af de ting, der gjorde, at vi valgte D4InfoNet, var muligheden for at lægge videoer og videovejledninger ind under de procedurer, hvor de hører til.”

Hvem er Dansk Retursystem?

Dansk Retursystem er en privatejet non-profitmiljøvirksomhed med monopol på at indsamle, håndtere og genanvende emballage gennem pantsystemet.

Målet er at skabe optimale betingelser for en ansvarlig håndtering af danskernes brugte dåser og flasker.

Det sker gennem:

  • Bedst mulig genanvendelse af råstoffer efter principperne om cirkulær økonomi.
  • Høj tilfredshed blandt alle interessentgrupper.
  • En økonomisk effektiv, tilgængelig og transparent forretning.

Dansk Retursystem drives på baggrund af Pantbekendtgørelsen og har Miljøstyrelsen som myndighed.

Besøg Dansk Retursystems hjemmeside: danskretursystem.dk

Vil du vide mere?
Kontakt vores specialister

Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres muligheder. Vi viser gerne, hvordan vi har hjulpet andre, og hvordan vi kan hjælpe jer.

Kristian Wisborg Abildtrup

Kristian Wisborg Abildtrup

Department Manager Sales

Kurt R. Jensen

Kurt R. Jensen

Key Account Manager

Want to know more?
Contact our specialists
Get in touch to explore your options. We will be happy to show how we have supported other organisations and how we can help you.
Kristian Wisborg Abildtrup

Kristian Wisborg Abildtrup

Department Manager Sales

Kurt R. Jensen

Kurt R. Jensen

Key Account Manager